Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego

Regionalne Centrum Informacji TurystycznejRegionalne Centrum Informacji Turystycznej

Dzisiaj jest Poniedziałek, 11.12.2017

Kalendarium wydarzeń

Sonda

Czy uważasz, że nasz region jest atrakcyjny dla turystów?

zobacz wyniki sondy

Pogoda

Sprawdź pogodę dla miejscowości

Greenway - Naszyjnik Północy ( kolor zielony - 81,2 km)

Trasa: Porost – rezerwat „Buczyna” – Górawino – Ceglany Most – Polanów – Wielin – Warblewo – Czerwony Most – Wietrzno – Chocimino – Żydowo elektrownia – Gołogóra – Cybulin – Sępolno Wielkie – Biały Bór

Szlak rowerowy Greenway – Naszyjnik Północy to pętla o długości 846,1 km mająca swój początek i koniec w Debrznie w woj. pomorskim. Przebiega przez cztery województwa: Zachodniopomorskie, Kujawsko-pomorskie, Wielkopolskie i Pomorskie. Na szlaku można zobaczyć liczne uroczyska, rezerwaty i piękne krajobrazy. Oprócz walorów przyrody turysta może podziwiać zabytki architektury, dwory i pałace oraz przydworskie parki.

Na obszarze Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego szlak łączy ze sobą atrakcje turystyczne miasta i gminy Polanów. Rozpoczynając wyprawę od miejsca postojowego przy Ceglanym Moście nad rzeką Radew (ok. 1 km od wsi Górawino) kierujemy się w stronę Polanowa. Już sam Ceglany Most jest pierwszym przyciągającym wzrok widokiem. Jest to 10–cio metrowy nasyp kolejowy przerzucony nad Radwią ceglaną arkadą. Szlak prowadzi przez tereny leśne, by po niecałych trzech kilometrach na otwartym terenie przeciąć drogę prowadzącą do wsi Chocimino i dalej biec wzdłuż drogi do Polanowa. Jeszcze przed zjazdem do Chocimina uwagę turystów zwraca różnorodny krajobraz. Po lewej stronie drogi rozciąga się dolina rzeki Drężnianki, po prawej zaś wyrastają wzgórza morenowe. Szlak przemyka u podnóża Góry Katowskiej. Po około czterech kilometrach przecina szlak pieszy im. Jana Pawła II prowadzący na szczyt Świętej Góry Polanowskiej. Jest to wysokie na 158 m. n.p.m. wzniesienie, na którym znajduje się drewniana kapliczka z obrazem Matki Boskiej Bramy Niebios i pustelnia franciszkańska. W połowie podejścia w lewo od szlaku odbiega ścieżka do Cudownego Źródełka.

Od podnóża Świętej Góry tylko dwa kilometry dzielą turystę od wjazdu do centrum Polanowa. Warto tu zatrzymać się na chwilę i zajrzeć do najstarszej budowli w mieście – Kościoła Wniebowzięcia NMP z XVIII.
Za granicami miasta szlak wkracza na Obszar Krajobrazu Chronionego. Przebiega u podnóża Góry Warblewskiej (170m.n.p.m.), która jest pierwszym od strony miasta wzniesieniem morenowym Wzgórz Warblewskich zwanych też Górami Dwunastu Apostołów. Z jej szczytu można podziwiać panoramę miasta. U podnóża Góry przebiega niebieski szlak pieszy, którym dojść można do olbrzymiego Dębu Wrangla. Jest to 500 letnie drzewo z 7 metrowym obwodem. Dalej szlak wiedzie pośród leśnych terenów. W połowie drogi do Wielina w lewo odbija drogą do rezerwatu Wieleń obejmującego głęboki wąwóz z roślinnością zajmującą stoki i dno jaru.
Szlak wiedzie wzdłuż jeziora Trzcińskiego i zawraca w kierunku Polanowa jeszcze przed wjazdem do wsi. Warto jednak odwiedzić Wielin i zobaczyć późnobarokowy pałac z 1794 r. oraz szachulcowy kościółek z roku 1698 z prowadzącą do niego lipową aleją.

Z Wielina szlak prowadzi do wsi Warblewo, dalej omija wschodni stok Warblewskiej Góry, przecina trasę Polanów – Miastko i prowadzi do drewnianej kładki nad rzeką Grabową. Dolina rzeki spięta jest 120-metrowej długości stalową konstrukcją zwaną Czerwonym Mostem. Jest to pozostałość po linii kolejowej Polanów – Korzybie.
Dalej szlak prowadzi nasypem przecinając drogę Polanów – Żydowo do Nadleśnictwa Polanów. Potem, wśród lasów nieopodal wsi Czarnowiec i Zdzieszewo wiedzie do miejscowości Wietrzno. Jest to dawny majątek ziemski. Znajduje się tam dobrze zachowany neobarokowy zespół pałacowo – folwarczny.

Z Wietrzna szlak prowadzi wzdłuż drogi do Chocimina pośród morenowych wzniesień. Tym razem przecina miejscowość, w której zobaczyć można podworski park i gotycki kościółek. Dalej jadąc drogą w stronę Żydowa można zejść na zielony szlak pieszy, który prowadzi obok głazu narzutowego do Torfowiska Soligenicznego „Wietrzno”. Szlak odbija w prawo na rozstaju przed Żydowem i wiedzie nad jezioro Kwiecko pośród rezerwatów i pomników przyrody. Na tej trasie ciekawym punktem przyrodniczym jest Wilczy Wąwóz rozciągający się po lewej stornie szlaku wzdłuż drogi znad jeziora do Żydowa. Szlak prowadzi wzdłuż linii brzegowej jeziora, potem odbija do Leśniczówki, gdzie mieści się zielony punkt edukacyjny i rozpoczyna się leśna ścieżka edukacyjna „Winniczek”.

Następnym przystankiem jest wybudowana w latach 60. elektrownia szczytowo-pompowa, wykorzystująca 80-metrową różnicę poziomów między Jeziorem Kamiennym a Kwiecko. Oba zbiorniki połączono otwartym kanałem oraz ciągiem wielkośrednicowych rur. Z krawędzi wzgórza nad jez. Kwiecko (dojście wzdłuż kanału) rozpościera się wspaniała panorama doliny Radwi. Przy północno-zachodnim krańcu jeziora Kwiecko znajduje się grodzisko z IX-X wieku. Kawałek dalej szlak przechodzi przez wieś Kępiny, przecina trasę Polanów – Biały Bór i dalej wzdłuż drogi do Piaskowa odbija w prawo przed jeziorem Kamiennym w drogę do Gołogóry, miejscowości położonej na morenowym wzniesieniu 221 m.n.p.m. Na zabudowę wioski składa się kilkanaście domów jednorodzinnych i budynek Radiowo Telewizyjnego Centrum Nadawczego z dwoma wysokimi masztami. Wyższy, uruchomiony 21.12.1997 r. ma wysokośc ok 250 m.

Z Gołogóry szlak prowadzi już do Dalimierza – wsi położonej na granicy gminy Polanów. Po drodze po prawej stronie znajduje się jezioro Płociczno – chronione jezioro lobeliowe.
Wieś Dalimierz jest ostatnią miejscowością na tej części szlaku. Jest to poniemiecka osada z małym dworkiem.