Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego

Regionalne Centrum Informacji TurystycznejRegionalne Centrum Informacji Turystycznej

Dzisiaj jest Niedziela, 22.10.2017

Kalendarium wydarzeń

Sonda

Czy uważasz, że nasz region jest atrakcyjny dla turystów?

zobacz wyniki sondy

Pogoda

Sprawdź pogodę dla miejscowości

Szlak Gotów ( kolor zielony - 18km)

Trasa: Lubiatowo – Wyszebórz – Wyszewo – Mostowo - Rezerwat “Kamienne Kręgi”

Początek szlaku znajduje się w Lubiatowie na rozwidleniu ulic Lubiatowska i Jeziorna.. Jest to osiedle koszalińskie położone nad Jeziorem Lubiatowskim. Po przejechaniu 100 metrów po lewej stronie na wzgórzu mijamy zaniedbany cmentarz ewangelicki z XIX w. Już po następnych 680 metrach mijamy wspaniały punkt widokowy. Z morenowego pagórka rozciąga się panorama doliny Dzierżęcinki i jeziora Lubiatowo, które jest rezerwatem ornitologicznym utworzonym w 1956r. w celu ochrony siedlisk łabędzia niemego.

Lokalna droga prowadzi wśród pól i zagajników do Wyszeborza (3,6 km) , małej wsi leżącej na terenie gminy Manowo. Warto tam zobaczyć zespół pałacowo-parkowy z końca XIX w., neobarokowy pałac i niewielki park krajobrazowy założony w XIX wieku. We wsi szlak wiedzie koło zabudowań dawnej plebanii wzdłuż murów otaczających wzniesienie, na którym niegdyś stał parafialny kościół ewangelicki. Dalej szlak odbija od brukowanej drogi w prawo i prowadzi leśnym duktem. Docieramy do jeziora Wyszewskiego ( 5,9km) . Tu istnieje możliwość zorganizowania postoju.

Po około kilometrze szlak przecina drogę pożarową, kilkaset metrów dalej wiedzie przez mostek nad strumykiem wypływającym z jeziora Wyszewskiego i zmierza w kierunku Wyszewa. Miejscowość jest typową ulicówką. Szlak prowadzi przez wieś, gdzie zwraca uwagę neogotycki kościół parafialny p.w. św. Wojciecha Biskupa i Męczennika (9,1km). Dalej droga prowadzi przez most na Wyszewce, mija zabudowania dawnej gorzelni i za Świetlicą skręca w lewo w drogę żużlową – nasyp dawnej kolejki wąskotorowej trasa Manowo – Polanów. . Tutaj łączy się z niebieskim szlakiem prowadzącym do wsi Rekowo, jednak po kilku kilometrach leśnym duktem odbija w prawo w kierunku Mostowa.

Szlak prowadzi do wsi drogą pożarową nr 8, obok małej leśniczówki Poniki (17 km) i dalej przy zabudowaniach do ujęcia i punktu uzdatniania wody drogą ułożoną z betonowych płyt. Dalej należy skręcić
w prawo w drogę asfaltową i wyjechać na główną trasę nr 11 Koszalin – Poznań , aby przedostać się na drugą stronę jeziora groblą z mostem na Radwi ( 18,1 km).

Za mostem należy skręcić w lewo. Tu szlak rowerowy łączy się ze szlakiem pieszym Doliny Radwi im. T. Brzezińskiego i prowadzi lewym brzegiem rzeki. Po przejechaniu około 2 kilometrów od zjazdu dojeżdżamy do rezerwatu archeologicznego “Kamienne Kręgi”, który jest celem wyprawy – cmentarzysko Gotów i Gepidów z I i II wieku n.e. Miejsce to zaliczane jest do największych w tej części Europy. Składa się z rozłożonych po lesie wśród drzew 5 dużych kamiennych kręgów, 2 kurhanów, 14 bruków kolistych, 2 bruków trójkątnych, 12 małych bruków płaskich oraz 6 stosów ciałopalnych nakrytych kamieniami. Jest to miejsce ciekawe nie tylko ze względu na jego historię, ale przyciąga również rzesze ludzi zainteresowanych mocą i energią bijącą z kręgów. Od maja do końca października istnieje możliwość zakupu pamiątek i oprowadzenia przez przewodnika. Na zmęczonych czekają wiaty, a dla spragnionych wiedzy ciekawe tablice informacyjne.